17. marraskuuta 2016

Pieni getaway Uumajassa

On ollut harvinaisen rankka syksy. Pakko kyllä myöntää, että opiskelu on minulle rankempaa kuin työssä käyminen. Kun opiskelut on käynnissä, ovat aivoni sitoutuneet opintoihin ja niistä stressaamiseen 24/7. Kesätyö oli fyysisesti rankkaa (seisomatyö, auts ku jalkoihin sattui!), mutta opiskelu on henkisesti todella raskasta minulle. Tunnen riittämättömyyttä niin opiskelijana, äitinä, ystävänä kuin avovaimona. Mitään en saa aikaiseksi tehdä 100%, toisin kuin työssä käydessäni. Työssäkäyminen on siitä "helppoa", että olet sen 8 h fyysisesti työpaikalla, ja sen jälkeen voit jättää työhön liittyvät asiat sinne työpaikalle kun lähdet kotiin. Kotona sinun ei tarvitse ajatella tulevia työtehtäviä jne. (ainakaan edellisessä työssäni tämä toimi hyvin) Toisin kuin opiskellessa.
Mutta niin, olipas harvinaisen pitkä aloitus minulta. Avauduin näköjään - sitä se stressi teettää (kysykää avomieheltäni montako kertaa olen viimeaikoina itkenyt stressin takia ;D)
Olin loman tarpeessa. Pieni getaway vaan, ei mitään sen suurempaa. Yks kaks olimme varanneet hotellihuoneen Uumajasta ja risteilyn Vaasa-Uumaja-Vaasa.

20161113_113858

Lauantaina heräsin klo 3.11. Olisi tarvinnut vasta klo 4 nousta ylös, mutta jännitys ja stressi reissusta ei antanut periksi! Noh, aamuneljältä kaverini Laura saapui noutamaan minut ja siitä alkoi muutaman tunnin automatka Vaasaan.
Klo 9.00 lähti Wasalinen risteilyalus satamasta ja 4,5 h myöhemmin olimme perillä Uumajassa. Siitä ryntäsimme syömään MAXiin, joka vastaa meidän Hesburgeria. Olin lukenut monesta (ruotsalaisesta) blogista, että MAXin hampparit ovat parhaimpia. Noh, en kyllä ollut samaa mieltä! Oli pettymys, eikä tarvitse toiste maistaa. Sitten oli aika mennä hotellille.

iloiset reissaajat

Olimme varanneet huoneen Scandic Plaza Umeå:sta. Halusimme pelata varman päälle ja varmasti saada vastinetta rahoillemme. Arvostimme hyvää aamupalaa ja kuntoiluhuoneen olemassaoloa. Kallis, mutta saipahan vastinetta rahoilleen 100%.
Vaikka olimme heränneet jo klo 3, emme malttaneet mennä päikkäreille. Meikattiin ja pynttäydyttiin, oltiin aika rähjäisiä aikaisen herätyksen ja pitkän ajomatkan + risteilyn jälkeen :D

20161113_113854

Aikamoinen yllätys oli, kun iltaseitsemältä kaikki ravintolat ja baarit olivat jo täpötäynnä. Pettyneinä menimme sitten takaisin hotellille ja saimme just ja just pöydän hotellin ravintolasta. Emme ollenkaan olleet varauduttu siihen, että pöytävaraus olisi pitänyt tehdä ajoissa. Aikamoista.
Käytiin illallisen jälkeen vielä paikallisessa sporttibaarissa. Kaiken kaikkiaan olimme olleet hereillä 20 tuntia lauantaina!

20 h hereillä

Sunnuntaina heräsimme pirteinä, söimme aamupalaa ja puimme lämpimästi päälle. Uumajassa ei vielä ollut kovinkaan kylmä, pari miinusastetta. En muita kuvia ottanut Uumajassa muuta kuin tässä postauksessa näkyvät kuvat! Ei siellä keskustassa mitään nähtävyyksiä ollut, aika samantapainen paikka kuin esimerkiksi Jyväskylä. Kävelykatu/kauppakatu keskellä keskustaa, kauppoja muutamassa eri kauppakeskuksessa.
Mutta kuitenkin, lähdimme aamupalan jälkeen ulos lenkille. Kävelimme tuonne joen toiselle puolen, eli kaupunginosaan nimeltä Teg. Hitsi siellä oli upeita taloja! Löysimme unelmiemme talot :D Uumaja vaikutti melko idylliseltä paikalta kasvattaa lapsia, käydä töissä jne. Voisin kuvitella asuvani Uumajassa - ei olisi edes kielimuuria! (paitsi se kun ruokakaupassa minulle vastattiin englanniksi kun ei ymmärtänyt suomenruotsalaista aksenttiani ruotsia puhuessani...)
Sitten vaatteiden vaihdon jälkeen lähdimme metsästämään Subwayta. Siis kaikenlaista meillekin sattui ja tapahtui reissun aikana, muun muassa eksyimme Subwayta etsiessämme jne jne. Ristus sentään ku oli vaikeeta kaikki :D
Syömisen jälkeen oli aika shoppailla. Lauran kanssa etsimme molemmat The Huulipunaa. Ja piiiiiitkän etsimisen jälkeen löysimme molemmat etsimämme! Laura löysi MACiltä Faux-nimisen huulipunan ja minä taas löysin .. (katso kuva alta)

meikit

Uumajassa on suurinpiirtein samat kaupat kuin Suomessakin: H&M, Kicks, Gina Tricot, Lindex, KappAhl, you name it. Ainut eri on Åhléns, mutta sehän vastaa Suomen Stockmannia/Sokosta. Että ei me Uumajaan shoppailun takia menty. Halusimme rentoutua ja rauhoittua, ja siihen Uumaja oli paikkana täydellinen. Emme etsineet mitään nähtävyyksiä tai hurjia kokemuksia.Toki Uumajan läpi virtaava joki oli aivan upea. Kesällä kaupunki varmasti suorastaan puhkeaa kukkaan ja on loistava paikka turisteille. Päätimme Lauran kanssa, että palaamme Uumajaan kesällä, jotta voimme vertailla paikkaa eri sesonkeina.

20161113_210412

Sunnuntai-iltana laitoimme taas ykköset päälle. Lähdimme kiertämään kaupunkia ja etsimään ruokaa. Otettiin tällä kertaa ruoka mukaan hotellihuoneeseen ja katottiin jotain paskaa leffaa samalla possutellessamme sängyissämme.
Maanantaiaamuna aikaisin ylös syömään aamupalaa ja sitten laivalle ja takaisin Suomeen.

surulliset kotiinmatkaajat

Oli täydellisen rentouttava loma ja stressitaso laski selvästi. Nyt yritän pitää tämän seesteisen olotilan tasaisena vielä kuukauden ajan ja sitten voin ottaa pari viikkoa joululomaa, jonka jälkeen palaan sorvin ääreen ja suoritan opparin kunnialla loppuun!
Oletteko käyneet Uumajassa? Vaikka kaupunki ei mikään henkeäsalpaava olekaan, niin tykkäsin todella paljon tästä pikkukaupungista. Pohdimme Lauran kanssa minkä arvosanan antaisimme Uumajalle ja oltiin samaa mieltä, että Uumaja saa meiltä arvosanaksi 3,5/5 !

1. Vastaukset
    1. no korkeasta stressitasosta voisi luulla että opiskelen lääkäriksi, mutta todellisuudessa opiskelen restonomiksi eli matkailua :D

2. Oi, enpä ole Uumajassa käynyt, mutta tosi kivalta vaikuttaa! Hyvä että lähditte, välillä sitä tosiaan tarvitsee irtiottoa arjesta :) ♥

1. Uumaja ei ole vielä niin tunnettu paikka turisteiden keskuudessa, mutta uskon todellakin että vuosien päästä siitä tulee huomattavasti tunnetumpi kesäpaikka turistienkin joukossa :) se oli kyllä niiiin kaunis paikka, uskon että kesällä se on vieläkin upeampi :)

3. Joskus alaasteella käytiin mutta ei poistuttu muistaakseni laivasta ollenkaan että sikäli se on tuntematon paikka

1. Aijaa, aika jännä :O se risteilyhän kestää vaan 4½ h, mitä ihmettä sitä tekee laivalla pelkästään :P

Kommentit ovat aina tervetulleita! Kiitos, että piristät päivääni :)